fredag 22 februari 2019

Uppdatering om Australien


Hej! Efter en månad i Australien kommer här ett inlägg för att sammanfatta lite hur det är. Jag befinner mig i St Kilda som ligger strax utanför Melbourne. St Kilda är från början ett sommarparadis för boende i Melbourne men orten har senare utvecklat en ny identitet där semesterfirare, backpackers och villaboende vistas på samma gator.

Jag bor på ett hostel med 250 bäddar. Det finns olika typer av rum: 10-bäddars, 8-bäddars, 4-bäddars och privata rum. Jag bor i ett staff room så jag bor tillsammans med andra som jobbar här. Människorna här är supertrevliga och jag trivs jättebra. Nästan alla som bor här är backpackers och de flesta är från Europa. I hostelet finns en bar, där jobbar jag vissa pass. Annars så jobbar jag med aktiviteter, jag ansvarar för en St Kilda tour där jag visar runt i St Kilda för att se de bästa platserna som man måste besöka.

Det finns massor att göra här, bara vid stranden finns det möjlighet till att spela volleyboll, åka kite surfing, paddla med en SUP (stand up paddling) eller hoppa fallskärm. Strandpromenaden sträcker sig flera kilometer och det är alltid folk i rörelse där. Ett stenkast från strandpromenaden ligger Luna Park, det är ett litet nöjesfält som är öppet på helgerna under vinterhalvåret. Där finns bland annat världens äldsta fungerande bergochdalbana.

Den största shoppinggatan i St Kilda är Acland Street, vilket är bara runt hörnet från där mitt hostel ligger. Där finns gym, apotek, cafér, resturanger, mataffär och en massa andra butiker.

Annars så har det varit mycket att lära sig, helt nya miljöer och en massa nya människor att lära känna. Jag har lite svårt att förstå vissa dialekter, men det börjar släppa nu! Nu har jag en hel ledig helg framför mig, det lär bli många strandbesök och en del festande.

So far so good!
St Kilda Pier

St Kilda Pier

St Kilda Beach (det var storm när jag tog bilden)

Acland Street

En av många graffitiväggar
Acland Street
O'Donells Gardens

Entre till Luna Park